سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتار حکیمان اگر درست باشد درمان است ، و اگر نادرست بود درد تن و جان . [نهج البلاغه]
می دانید نرم افزار متن باز چیه؟ ... اگه می دونید که مستقیم برید به قسمت دوم اگر نه که از همین جا شروع کنید.

قسمت اول:
نرم افزار متن بازOpen source software):

نرم‌افزار متن باز، نرم افزارهای کامپیوتری هستند که کد منبعش تحت پروانه یا جواز قابل دستیابی است ( یا ترتیب داده اند مانند قلمرو عمومی) که به استفاده کنندگان اجازه می‌دهد بهره‌مند شوند, تغییر دهند, توسعه دهند نرم‌افزار, و پخش نمایند.

منبع باز در مقابل منبع بسته

منبع باز در مقابل منبع بسته ( اختیاری خوانده شود توسعه مالکانه )گاهی اوقات بحث داغی برمی انگیزد. پول در آوردن از طریق روش سنتی مانند فروش کپی‌های افراد و پرداخت حق امتیاز پروانه , مشکل‌تر و بعضی مواقع غیر عملی است با نرم افزار منبع باز . بعضی افراد از نرم افزار منبع بسته دفاع می‌کنند که نرم افزار منبع باز به بازار تجاری نرم افزار لطمه می‌زند. شکایت تهمت‌آمیز توسط تعداد زیادی جریانات اختیاری مانند :

بیرون دادن نرم افزار و پول گرفتن برای نصب و نگهداری ( به کار گرفته شده توسط خیلی از پخش کنندگان Linux)

امکان پذیر ساختن نرم افزار در دسترس مانند منبع باز در نتیجه مردم شانس بیشتری دارند بخرند محصول وابسته یا سرویسی که شما فروخته اید ( برای مثالOpenoffice.org در مقابل StarOffice )

اجتناب از مخارج / سهیم شدن مخارج : خیلی از توسعه دهندگان احتیاج به محصول دارند و در نتیجه آن یعنی مخارج توسعه را بین خود تقسیم کنند ( مانند پیدایش سیستم Xwindowو سرویس وب Apache)

مطالعه در مورد نرم افزار منبع باز در مقابل نرم افزار منبع بسته نشان می‌دهد نرم افزار منبع بسته دارای مشاور کمتری است ولی نرم افزار منبع باز معمولا دارای زمان کمتری است بین کشف نواقص و تعمیر کردن آن. نمایندگان منبع بسته مطرح می‌کنند که هیچ کس در نرم‌افزار منبع باز مسؤول نیست، هیچ‌گونه ضمانت و مشوق وجود ندارد که آن تعمیر شود , و هیچ‌کس مسؤولیت غفلت را بر عهده نمی‌گیرد. نمایندگان منبع باز بحث می‌کنند برای اینکه کد منبع در نرم افزار منبع بسته وجود ندارد, هیچ راهی برای فهمیدن آسیب پذیری یا خطا وجود ندارد. هرچند که داشتن کد منبع برای برنامه آنرا آسان می‌کند برای شخص خلافکار که کشف کند امنیت آسیب پذیری که آنها می‌توانند از آن بهره مند شوند ( به جای گزارش دادن یا تعمیر آن )


نرم افزار منبع باز در مقابل نرم افزار رایگان

نرم‌افزار منبع باز و نرم افزار رایگان اصطلاح مختلفی هستند برای نرم افزاری که عرضه شده با حق معین , یا آزادی , برای استفاده کنندگان. آنها توضیح می‌د‌هند دو طریقه دسترسی و فلسفه نرم افزار رایگان را. منبع باز و نزم افزار رایگان ( یا نرم افزار Liber ) هر دو نرم افزار توضیح داده شده اند چیزی که آزاد است از محدودیت پروانه مجاز. این ممکن است به کار گرفته شود , کپی شود , مطالعه شود , اصلاح شود باز پخش شود بدون محدودی نرم افزار رایگان مشابه نرم افزاری که بدون هزینه در اختیار مصرف کننده قرار میگ‌یرد نیست , نرم افزار موجود است بدون قیمت. تعریف نرم افزار منبع باز نوشته شده است تقریبا مشابه نرم افزار رایگان. تعداد کمی مورد وجود دارد که نرم افزار مجانی است ولی نرم افزار رایگان نیست , و بر عکس. تفاوت در اصطلاح هست جایی که آنها تاکید می‌کنند. " نرم افزار مجانی " تعریف شده در اصطلاح که به استفاده کنندگان آزادی می‌دهد منعکس کننده هدف جنبش نرم افزار مجانی است. " منبع باز " تاکید دارد که کد منبع قابل رؤیت است برای همه و مقام مسئول اموال اصلاح معمولا تاکید دارد بر کیفیت نرم افزار و چگونه آن باعث شده است به‌وسیله مدل توسعه دهندگان که احتمالا معروف در میان پروژه های مجانی و نرم افزار منبع باز است.

قسمت دوم :

یک نرم افزار مجانی برای ضبط و ویرایش صداکه می تواند بصورت زنده صدا ضبط کند، و آن‌ را به سی دی های دیجیتال تبدیل کند، پرونده‌های Ogg ، MP3 و WAV را به خوبی و سادگی ویرایش کند.

1. 7-zip :

یک نرم افزار فشرده ساز برای ویندوز با پشتیبانی قالب های پرونده های 7z, ZIP, GZIP, BZIP2 و TAR و با قابلیت باز کردن پرونده‌های RAR, CAB, ISO, ARJ, LZH, CHM, Z, CPIO, RPM, DEB و NSIS . این نرم افزار نسبت تراکم بهتری از WinZip برای ZIP کردن پرونده‌ها از خود نشان داده است. ( یعنی بیشتر و بهتر از WinZip یک فایل را فشرده می کند)

2. Audacity :




3. Blender :

یک نرم افزار مجانی برای ساخت انیمیشن های سه بعدی است. که می‌تواند عملیات UV unwrapping ، texturing ، rigging ، skinning ، animating ، rendering و ساخت پویانمایی‌های محاوره ای را انجام دهد. Blender یک نرم افزار بسیار قدرتمند است می تواند به خوبی با نرم افزار های گرانقیمت 3ds Max و Maya رقابت کند.

4. ClamWin :







یک آنتی ویروس مجانی برای ویندوزهای98/Me/2000/XP و 2003 و یک جایگزین مناسب برای نرم افزار های Norton ، McAfee و بقیه آنتی ویروس های معروف است. دارای قدردت بالای کشف ویروس
ها و برنامه های جاسوس، زمان‌بندی کاوش ویروس ها، به‌روز رسانی خودکار و
منظم دیتابیس ویروس ها، از بین بردن ویروس های ایمیل در
Outlook و ...

و اما بقیه نرم‌افزارها


88/1/21::: 5:35 ع
نظر()