سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز توان فرساست : از دست دادن دوستان، فقر در غربت و ادامه یافتن سختی . [امام علی علیه السلام]
لینوکس رایگان نیست
حتماً می دانید که نرم افزارها مانند دیگر محصولات دارای قیمت هستند و برای استفاده از آن ها باید هزینه ای پرداخت نمایید.
اما لینوکس که به عنوان یک نرم افزار(سیستم عامل) کدباز معرفی شد بیشتر آن و نرم افزارهای تحت آن را به عنوان نرم افزارهای رایگان می شناختند و می شناسند اما واقعیت غیر از این است.
حدود 7ماه است که کاربر لینوکس هستم و روی سیستمم ویندوز ندارم؛ لینوکس را به عنوان یک سیستم عامل دیگر که در آن هم می توان کارهای روزمره را انجام داد قبول داشته و دارم و این در حالی است که خیلی از دوستان ترجیح می دهند از لینوکس در کنار ویندوز استفاده کنند و پشت سر هم از ویندوز بد می گویند، اما من به منظور این که لینوکس را بهتر بشناسم سختی بیشتری را متحمل شدم و اینک برخی از دستاوردهایم را در اختیار شما قرارمی‌دهم.
لینوکس رایگان نیست و تنها ممکن است کد منبع آن در اختیار شما قرارگیرد. این مطلب در مورد نرم افزار هایی که در این سیستم عامل قابل اجرا هستند هم صادق است. حالا ممکن است این پرسش پیش بیاید که خب با داشتن کد منبع(Source Code) به صورت رایگان و کامپایل کردن مشکلی از بایت هزینه نخواهیم داشت. پاسخ این است اولا کامپایل کردن برنامه های بزرگ مانند آفیس لینوکس با رایانه هایی با چند پردازنده بیش از 8 ساعت به طول می انجامد و این تنها در صورتی است که کدی که در اختیار شما قرارگرفته صحیح باشد و با کامپایلر شما سازگار. ثانیا با داشتن کد و نهایتاً نرم افزار دلخواهتان تنها بدنه‌ی برنامه را خواهید داشت و اطلاعات بیشتر برای کار کردن با برنامه اتان را باید تهیه نمایید. این مطلب را با یک نمونه برایتان توضیح می دهم:
اگر کاربر لینوکس باشید می دانید Xfardic یک فرهنگ لغت رایگان است، اما بانک اطلاعاتی آن رایگان نیست و کپی رایت دارد.
بدون آن دو راه پیش روی شماست: یکی نوشتن یک بانک اطلاعات لغات برای آن و دوم دانلود غیر مجاز آن از اینترنت.
یک نمونه ی دیگر:
برنامه ی Xmms را که در مطالب قبلی ام معرفی کردم را که یادتان هست. این برنامه یک پخش کننده‌ی صوتی رایگان است اما هیچ فایلی در آن قابل پخش نیست مگر این کهPlugin آن قبلاً نصب شده باشد. مثلاً برای آن که بتوانید با آن Mp3 گوش کنید بایستی Plugin مربوطه را نصب کنید که آن نه کدباز است و نه رایگان.
برنامه‌ی starOfiice شرکت Sun نیز$69.95 قیمت دارد.
از موارد دیگر می توان به دسترسی اینترنت اشاره نمود: 
برخی سایت ها در ویندوز بهتر قابل مشاهده اند؛ مثلاً وبلاگ ها در لینوکس به راحتی مدیریت نمی شوند و ابزار قالب بندی قابل مشاهده نیستند و گاهی هم کارایی ندارند پس می بایست وبلاگتان را از جایی دیگر به روزرسانی کنید که این هم مستلزم هزینه است.
بنابراین طی تحقیقات و ارتباط با شرکت فارسی وب بدین نتیجه رسیدم که لینوکس هم هزینه دارد و شاید بیشتر از ویندوز.
حجت الله مداحی19/12/1385